Väsynyt ja ahdistunut.  Aamulla meni pitkään ennen kuin sain vaatteet päälle. En välttämättä olisi saanut ollenkaan  ellei olisi ollut terapiaan meno. Väsymys voi johtua vkl:n ajamisesta, lääkkeistä tai masennuksesta. Kaikenkaikkiaan musta ei nyt vaan irtoa mitään ylimääräistä. Kuitenkin tuli hyvä olo, kun sain käytyä suihkussa ja lähdettyä kaupungille.

Sovittiin terapeutin kanssa, että kävisin kirjastossa lainaamassa jonkun hyvän dekkarin. Mulla on lainassa Sepolta Milan Kunderan Olemisen sietämätön keveys, mutta eilen illalla aloitettuani teosta, se tuntui tähän tilanteeseeni hieman raskaalta. Voi olla etten jaksa keskittyä kirjan lukemiseen. Mulla lukeminen on aina ollut jonkinsortin mittari omasta olosta. Kun olo alkaa huonontua, aluksi en pysty keskittymään kirjoihin, sen jälkeen menee sanomalehdet ja lopulta en jaksa lukea edes sanomalehden otsikoita. Jos nyt saisin itseni tuonne kirjastoon, voisin testata jaksanko keskittyä kirjan lukemiseen. Posti toi uuden Glorian kodin, sitä oli ilo lukea. On kiva katsella toisten kauniita koteja ja samalla miettiä, mitä kaunista haluaisi omaan kotiinsa. Seuraavaksi satsaan kirkasvalolamppuun ja peiliin.Sitten pitäisi varmaankin jo alkaa säästää joulua varten.

Terapeutin kanssa keskusteltiin myös mun "pitäisi, pitäisi" -asenteestani eli pääni sisäisestä vaatijasta. Paljolti se on tullut kotoa. Äitini on edelleenkin 71-vuotiaana kova siivoamaan. Hän tekee vuoden aikana varmaankin 3-4 suursiivousta eli siivoaa kaiken kaappeja myöten. Lisäksi hän on intohimoinen liikkuja. Kotoani olen oppinut, että kodin pitää olla puhdas ja järjestyksessä. Mä en tosin siivoa vaate- enkä astiakaappeja. Mutta päällisin puolin pitää olla puhdasta. Isäni on myös ahkera touhuamaan kaikenlaisia pihatöitä eikä hänkään meinaa ymmärtää, ettei mulla riitä energiaa pensasaidan leikkaukseen tms. Tämä kaikki kummittelee päässäni vaatien toimintaa enkä osaa ajatella, että mun ei tarvitse, jos en jaksa. Terapeutti tolkutti tätä asiaa. Monenlaiset asiat mun elämässä kertovat sairaudesta, joka mun olisi hyvä muistaa eikä vaatia itseltäni normaalia suorittavaa elämää. Se vain on niin vaikeaa muistaa.