Päivä on mennyt väsymyksen merkeissä, oikein luvan kanssa. Kävimme eilen illalla/yöllä Sepon kanssa hakemassa tytöt Tampereen lentokentältä, he kun tulivat kotiin Oxfordin reissultaan. Kotona olimme 00.30, nukutuksi sain tuntia myöhemmin. Aamulla sain onneksi nukkua pitkään eli suomeksi 12.30:en. (Seppo meni viisaasti omaan kotiinsa vielä yöllä.) Olen ollut jo useamman päivän väsynyt, silloin pitäisi siis levätä eikä yrittää koko ajan tehdä jotain.

Olen tänään lukenut sanoamalehtiä ja muitakin lehtiä ja luulen että vielä tänään aloitan Dostojevskin Idiootin. Se on ollut tuolla kirjahyllyssä odottamassa jo jonkun kuukauden. Päätin keväällä jossain vaiheessa lukea omia kirjojani enkä käydä kirjastossa, koska löydän sieltä aina mielenkiintoista luettavaa. Hyllyssäni on  aika monta kirjaa, joita en ole lukenut, on vain tullut ostettua. Sallista näyttää tulleen samanlainen kirjanostaja kuin äidistäänkin. Matkalta hän toi itselleen 6-7 englanninkielistä kirjaa. Mä en tuohon ikään vielä vilkaissutkaan vieraskielisiä kirjoja, ne tulivat kuvioihin vasta yliopistossa. Hyvä että tytöt ovat innostuneita kielten oppimisesta ja lukemisesta yleensäkin. (Lukemiseen olen kyllä panostanut heidän ollessaan vielä vauvoja eli oppi on mennyt perille.) Itseäni harmittaa, että olen tehnyt koulussa ja myöhemminkin ison työn oppiakseni vieraita kieliä, mutta kielitaito on hävinnyt ajan kuluessa. Kaipa mä jotenkin pärjäisin ruotsilla, englantikin menee takellellen. Kävin eläkkeellejäämiseni jälkeen työväenopistossa englannin keskusteluryhmässä, mutta se jäi kun hampaiden oikomishoito aloitettiin ja suuhun laitettiin raudat. Ajattelin etten viitsi enää mennä sinne sössöttämään. Syksyllä voisi kokeilla uudelleen samaa juttua.

Tytöillä oli paljon mukavaa kerrottavaa Englannin matkastaan. On hienoa, että heillä on sukulaisia, jotka ovat valmiita ottamaan heidät luokseen, sekä isä joka on haluaa kustantaa heidän matkansa.  Mä puolestani tuskailen jälleen, miten selvitä ens viikon torstaihin, jolloin saan taas rahaa. Ei mun tuloilla tehdä polkupyörämatkoja ihmeellisempiä matkoja. Onneksi on kirjat, joiden välityksellä voin matkailla ympäriinsä. Olen myös nauttinut sisustuslehdistä, joiden kautta voin katsella ihmisten kauniita koteja ja persoonallisia sisustusratkaisuja.

638007.jpg

Muhun rantamaisemaa.